top of page
About Us
AcademicTheory_logo.png

Tillstånd & Tillsyn

Grossbaum Intelligent Investor bedriver sin verksamhet i enlighet med Lagen om försäkringsdistribution (2018:1219). Bolaget bedriver även sin verksamhet, som anknutet ombud till ett värdepappersbolag (Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB) i enighet med Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Du som kund kommer bli informerad under vilket tillstånd; Värdepappersaffär eller Försäkringsdistribution, som Grossbaum arbetar under när vi ger dig rådgivning.

 

Nedan finner ni mer information om vår tillståndspliktiga verksamhet. 

FÖRSÄKRINGSFÖRMEDLING

Grossbaum Intelligen Investor AB (nedan kallad: Grossbaum) är ett företag, med tillstånd av Finansinspektionen, att bedriva försäkringsdistribution. För att Grossbaum ska kunna bistå kunden med försäkringsrådgivning krävs det ett stort nätverk av samarbetsavtal. Genom dessa samarbetsavtal erbjuds försäkringslösningar från Futur Pension, Skandia, Nordnet, Movestic, SPP, Folksam Liv, Euro Accindent, AMF och Länsförsäkringar.

 

För att kunna hjälpa och ge service till kunder som har försäkringar tecknade med andra försäkringsförmedlarbolag och som önskar att Grossbaum ska ta över dessa har Grossbaum även avtal med andra bolag, men arbetar inte aktivt med dessa.

 

Sammantaget innebär det att Grossbaum inte tillhandahåller rådgivning på oberoende grund (s.k. opartisk analys).

Ansvarsförsäkring

Ansvarsförsäkring är tecknad hos W. R. Berkley Insurance Nordic, Att: Skador, 114 34 STOCKHOLM, Telefon 08-410 337 00, E-post: skador@wrberkley.com.  Försäkringsnummer: 202947. Den högsta ersättning som kan betalas ut för en skada är EUR 1 300 380. Den högsta ersättningen som sammanlagt kan betalas under ett år är EUR 2 600 750. Försäkringen täcker skadeståndsskyldighet som vi kan ådra oss i samband försäkringsdistribution.  

Drabbas du av skada eller ekonomisk förlust där du anser att förmedlarens agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot försäkringsbolaget i den mån du inte har fått ersättning av förmedlaren. Om du vill göra anspråk på skadestånd måste du underrätta försäkringsdistributionen om det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt att en skada har uppkommit.

Klagomål

Om du som kund vill framföra klagomål rörande försäkringsdistributionen, vänligen kontakta vår klagomålsansvarig, Alexis Blomberg, på tel: 08-546 017 81, eller alexis.blomberg@grossbaum.se. Vi ser helst att du skickar in ett skriftligt klagomål. Så snart vår klagomålsansvarig tagit emot ditt klagomål blir du kontaktad av denne.

 

Vår klagomålsansvarige kommer att utreda ärendet och därefter kommer du att kontaktas snarast möjligast, dock senast två (2) veckor från det att du framställde ditt klagomål. Om det inte är möjligt att lämna ett besked inom två veckor kommer du i vart fall att informeras om den fortsatta handläggningen och när du eventuellt kan förväntas ett slutgiltigt besked.

Är du konsument kan du även få hjälp hos Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå eller vid den kommunala konsumentrådgivningen.

Om tvist uppstår med anledning av uppdraget, ska denna prövas av allmän domstol. Du har alltid rätt att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden.

Tillsyn

Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, finansinspektionen@fi.se, www.fi.se tel: 08-787 80 00, fax: 08-24 13 35, är tillsynsmyndighet över försäkringsdistributörer.

Registreringsmyndighet

Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, bolagsverket@bolagsverket.se , www.bolagsverket.se , tel: 0771-670 670, fax: 060-12 98 40 är registreringsmyndighet för försäkringsdistributörer.

INVESTERINGSRÅDGIVNING

Grossbaum Intelligent Investor AB (Ombudsbolaget), org.nr. 559001-8023, är ett registrerat anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (SVP), org.nr. 556324–5447.

SVP är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Att vara anknutet ombud till ett fristående värdepappersbolag, i vårt fall SVP, innebär att vi verkar under SVP:s tillstånd och namn avseende investeringstjänsterna investeringsrådgivning samt mottagande och vidarebefordran av order i fråga om finansiella instrument. SVP granskar vår rådgivning och dokumentation och säkerställer att verksamhet följer de regler som gäller för den svenska värdepappersmarknaden. Granskningen syftar till att kvalitetssäkra rådgivningen och ge kunder det skydd som de har rätt till. SVP ansvarar för sådan ren förmögenhetsskada som ombudet genom sin verksamhet uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar kunden avseende rådgivning i rollen som anknutet ombud enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Om du är missnöjd med, eller har funderingar eller frågor avseende de investeringstjänster vi har erbjudit, ber vi dig i första hand kontakta oss på Ombudsbolaget. Förhoppningsvis kan vi tillsammans reda ut aktuella omständigheter för att hitta en lösning. Det finns alltid möjlighet att framställa klagomål till SVP. Klagomålet ska framföras skriftligen och ställas till nedanstående adress (post eller e-post).

Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB Klagomålsansvarig Grev Turegatan 14, 4tr 114 46 Stockholm E-post: klagomalsansvarig@svp.se

För vidare information om Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB, se www.svp.se

 

HÅLLBARHET
- Försäkringsförmedling

 

Bolagets verksamhet hjälper dess kunder att skaffa och behålla en stabil ekonomisk trygghet i sin tillvaro. Bolaget erbjuder även produkter som hjälper till med förebyggande insatser mot ohälsa, sjukskrivningar och vård vid sjukdom. I rådgivningen ska Bolaget och dess anställda verka för att stödja FN:s hållbarhetsmål samt införliva FN-initiativet: Principer för hållbar försäkring, i vårt produktutbud.

 

De försäkringsbolag som Bolaget har samarbetsavtal med måste kunna erbjuda lösningar som är passande för kunder som vill inkludera hållbarhet i rådgivningen.

 

För en kund som vill inkludera hållbarhet i rådgivningen ska produktutbudet begränsas. När det gäller fonder får kunden aldrig rekommenderas fonder som har en lägre hållbarhetsklass än 8. Om kunden gör investeringar i aktier måste varje aktie uppfylla de hållbarhetsaspekter som kunden vill att rådgivningen tar hänsyn till.

 

Varje innehav ska dokumenteras i kunddokumentationen utifrån kundens hållbarhetspreferenser där man tydligt motiverar på vilket sätt innehavet uppfyller kundens hållbarhetspreferenser. Rådgivaren ska, minst engång om året, säkerställa att innehaven fortsätter att uppfylla kunden önskemål.

Bolaget har med dokumentet: Riktlinjer för hållbarhet definierat hur Bolaget ser på hållbarhet och hur hållbarhetsarbetet ska implementeras i det dagliga arbetet. Bolaget upplyser även kunden i dokumentet: Information om Grossbaum Intelligent Investor AB om vad hållbarhet är och hur vi arbetar med hållbarhet. Båda dessa dokument tillhandahåller Bolaget på sin hemsida och vid önskemål kan dokumenten även mejlas eller skickas till kund.

 

I dokumentet Riktlinjer finansiell rådgivning beskriver Bolaget även vilka skyldigheter rådgivaren har att implementera hållbarhet i rådgivningen. Bolaget har även inkluderat hållbarhetsrisker i dokumentet Styrning och kontroll Grossbaum.

HÅLLBARHET
-Investeringsrådgivning

 

Som anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (SVP) omfattas vi av deras hållbarhetsförklaring avseende den del av vår verksamhet som utgör investeringsrådgivning.

 

För att läsa mer om SVP:s arbete med hållbarhet, se https://www.svp.se/om-oss/hallbarhet/

Contact Us
bottom of page